Tuoretta oliiviöljyä Kreetalta Suomeen suoraan viljelijöiltä
Asiakastarina: Happy Olive Oy
Verkkokauppiaan arjessa tarvitaan rohkeutta & aitoutta
“Perus funktio on se, että maksun tulee onnistua ja sen pitää olla luotettavaa. Se on kaikista tärkein juttu, että maksut menee läpi ja ei tule viimeisillä metreillä konversiomenetyksiä. Tähän vaikuttaa Visma Payn yksinkertaisuus, luotettavuus & ymmärrettävyys.”
-Joni Pyrstöjärvi, Happy Oliven yrittäjä

Nuoruuden into yhdistettynä vankkaan kokemukseen
Happy Olive on tuoreen öljyn verkkokauppa, jonka ideana on myydä mahdollisimman suoraan viljelijältä kuluttajalle oliiviöljyä. Perinteisessä toimitusketjussa kreetalainen viljelijä joutuu myymään hyvän öljynsä alihintaan muutamalle suurpullottajalle pääasiassa Italiaan, jotka sekoittavat öljyn heikompilaatuisiin eriin saadakseen tasalaatuista ja edullista markettitavaraa. Happy Oliven verkkokaupassa myytävä oliiviöljy on aina suoraan tuttujen viljelijöiden uusimmasta sadosta varattua oliiviöljyä. Se on aina tuoretta, pullotettu korkeintaan muutama viikko ennen toimitushetkeä.
Joni Pyrstöjärvi toimii yrittäjänä yhdessä Merja Tuominen-Gialitakin kanssa Happy Olive -yrityksessä. Pyrstöjärven työnkuvaan kuuluu yrittäjänä monenlaisia tehtäviä. Yrityksen talous on Pyrstöjärven vastuualueella, lisäksi ydintehtävänä on digimarkkinointi ja verkkokaupan UI/UX suunnittelu eli käyttäjäkokemuksen parantaminen.
Joni Pyrstöjärvi on yrittäjänä varsin nuori, sillä hän on 20-vuotias ja on aloittanut yrittäjänä jo viitisen vuotta sitten. Yrittäjäkollega Merja on vastapainoisesti 74-vuotias. Merjalla on vankka kokemus monelta alalta, mutta oliiviöljyn parissa Merja on työskennellyt jo 40 vuotta eri rooleissa. Yrittäjät luovat yhdessä lyömättömän parin – nuoruuden into on yhdistettynä vankkaan kokemukseen.
“Yhteistyö on pelittänyt ja se on ehdottomasti ollut meidän vahvuus, että saadaan luotua uutta, mutta siellä on kuitenkin se tieto siellä pohjalla. Se on todella hyvä yhdistelmä.”
Joni Pyrstöjärvelle rohkeus ei ollut kynnyskysymys 15-vuotiaana, kun hän lähti Merjan kanssa yrittäjäksi Happy Oliveen. Kaikki lähti vuonna 2020 nimikko-oliivipuista. Kreetalla on 60 miljoonaa oliivipuuta. Asiakkaat saavat nimikoida oliivipuita vuodeksi kerrallaan joko lahjaksi tai itselleen verkkosivujen kautta vielä tänäkin päivänä. Aluksi Merjalla oli matkatoimisto, joka kirjoitti käsin todistuksia Wordilla oliivipuun nimikoimiseksi asiakkaalle, mutta Jonin ajatuksena oli suurentaa toimintaa digitaalisemmaksi ja helpommaksi asiakkaille. Pian Merja ja Joni päättivät laajentaa suunnitelmaa ja alkaa myymään myös Merjan kreetalaisten naapuriviljelijöiden öljyä suoraan Suomeen tukeakseen matkailun seisahtumisesta koronavuonna kärsiviä kreetalaisia. Matkailu on oliiviöljyn lisäksi toinen tärkeä tukijalka kreetalaisperheiden taloudessa.
.png)
Alusta asti Visma Payn kauppiaana
Kun Happy Olive perustettiin 2020, niin samalla heistä tuli Visma Payn kauppiaita. Pyrstöjärvi korostaa Visma Payn toimivuutta:
“Perus funktio on se, että maksun tulee onnistua ja sen pitää olla luotettavaa. Se on kaikista tärkein juttu, että maksut menee läpi ja ei tule viimeisillä metreillä konversiomenetyksiä. Tähän vaikuttaa Visma Payn yksinkertaisuus, luotettavuus & ymmärrettävyys.”
Pyrstöjärvi mainitsee myös, että Visma Payn panostus markkinointiin on myös kauppiaan etu. Kotimaassa Visma Pay on tunnistettava brändi.
“Maksupalvelun tunnettavuudella on iso merkitys, sillä suomalaiset ovat tarkkoja kuluttajia.”
Happy Olivella on Suomessa sekä Ruotsissa verkkokaupat, mutta isoin markkina löytyy kotimaan verkkokaupasta. Mobiilimaksujen osuus on kasvanut viimeisten viiden vuoden aikana verkkokaupassa, vaikka suomalaiset tykkäävätkin maksaa verkkopankilla. Pyrstöjärvi kokee verkkopankit kuluttajan näkökulmasta tuttuna ja turvallisena, mutta uskoo mobiilimaksujen yleistyvän yhä enemmän tulevien vuosien aikana.
On yllättävää, että verkkopankkien osuus Suomessa on niin suuri maksutapana, jos vertaa muihin maihin.
Joni Pyrstöjärvi
Happy Olive
Kustomoitu verkkokauppa
Happy Olivella on oma koodari, joka on toteuttanut heille kustomoidun verkkokaupan. Verkkokauppa ei ole siis valmiilla verkkokauppa-alustalla. Kustomoitu verkkokauppa antaa tilaa toteuttaa monia erilaisia toiminnallisuuksia, joita valmiilla verkkokauppa-alustalla olisi hankalampi toteuttaa. Talon sisäinen koodari mahdollistaa ketteryyden ja asiakkaiden toiveisiin vastaamisen nopeasti.
“Sisäänkirjautuneena tilaat nopeammin”
Happy Olive ylläpitää asiakkailleen asiakastiliä, jonka avulla kirjautunut asiakas tilaa nopeammin ja helpommin verkkokaupasta valikoidut tuotteet. Näin ollen asiakkaalla on mahdollisuus edetä ostoskorissa nopeasti, sillä ostoskori ehdottaa asiakkaalle muun muassa suosikkimaksutapaansa sekä suosittua noutopistettä. Tämän lisäksi asiakastilille on tulossa uusia toiminnallisuuksia, kuten oman oliiviöljyn kulutuksen seuraaminen, statistiikat ja keskustelupalstoja. Palaavien asiakkaiden prosentti on Happy Olivella korkea, ja osasyy löytyy varmasti helposta ja personoidusta asiakaspolusta verkkokaupassa.

Visma Payn integraatioon on tehty lisäys, että verkkokauppamme muistaa asiakkaan suosikkimaksutavan ja tarjoaa tätä asiakkaalle automaattisesti kassalla.
Joni Pyrstöjärvi
Happy Olive

Ei vain pelkkä verkkokauppa
Oliiviöljyn ja muiden herkkujen lisäksi Happy Oliven verkkokaupasta löytyy hurja määrä sisältöä. Verkkokaupassa on esimerkiksi ilmaista kurssia oliivimaailmasta, reseptejä, blogia ja podcastia. Asiakkailla on mahdollisuus vierailla myös Apokoronasin alueen oliivitarhoilla Merjan värväämän paikallisen oppaan, Jorgon, opastuksella.
“Tavoitteenamme on tuottaa asiakkaille lisäarvoa öljyn käyttöön. Tarkoituksenamme on jakaa Merjan tietotaitoa eteenpäin, esimerkiksi juuri kreikkalaisesta keittiöstä.”
Verkkokauppaa perustettaessa tulee olla rohkea, mutta myös strategian tulee olla kunnossa
“Millä erotatte tuotteenne markkinoilla olevista tuotteista?” Happy Olivella on muutamiakin vinkkejä aloitteleville verkkokauppiaille. Strategian pitää olla kunnossa, jotta on mahdollisuus erottua markkinasta. “Pohjustustyö on onnistumisen kannalta olennaisinta.” Verkkokauppa on harvoin täydellinen, kun se julkaistaan ensimmäisen kerran, mutta oman suunnitelman seuraaminen auttaa verkkokauppaa menemään kohti täydellisyyttä.
Verkkokauppaa perustaessa tulisi pohtia ainakin:
- Mitä verkkokaupassa myymme?
- Kenelle myydään?
- Millä tavalla myymme? Mitkä ovat myyntikanavat?
- Tuotteen ydin USP:t eli tuotteen myyntiargumentit (miten erottautua markkinoilla olevista vaihtoehdoista)
Toinen vinkki on rohkeus. Tehdään omaa juttuamme rohkeasti, miettimättä liikaa mitä muut tekevät tai miten joku asia "kuuluisi tehdä". Kuvaamme puhelimella mainosvideot itse oliivitarhassa ilman mainostoimistoa ja teemme kaiken muunkin omalla tavallamme. Aina ei tarvitse miettiä loputonta hiomista, vaan toteuttaa rohkeasti oman näköistä juttua, niin aitous säilyy. Kyllä ihmiset huomaavat nopeasti, jos työtä ei tehdä oikeasti sydämellä.
Joni Pyrstöjärvi
Happy Olive
.png)
Tutustu lisää
Happy Oliven verkkokauppa tarjoaa perinteisen verkkokaupan lisäksi blogin, podcastin, reseptejä ja paljon muuta.
Haluatko kuulla lisää Visma Payn verkkomaksuista?
Verkkomaksamisen asiantuntijamme auttavat sinua mielellään.