Choose language

Verkkokaupan avulla voimakkaaseen kasvuun

pikkuvihrea-600x800

Suomalaista osaamista maailmalle

Pikkuvihreä on yli 30-vuotias yritys. Pikkuvihreä on perustettu 1993 turkulaisen Jukka Lindroosin toimesta. Lindroosilla oli vahvat juuret puutarha-alalla ja hän saikin kimmokkeen tutustua kuivakäymälöihin. Kuivakäymälöiden tarjonta oli tuohon aikaan heikkoa, joten Lindroos päätti keskittyä ekologiseen sanitaatioon. Nopeasti mukaan tuli muun muassa myös kompostit. Lindroos kehitti Pikkuvihreälle myös omia tuotteita, kuten Green Toilet -tuoteperheen. Green Toilet -tuoteperhettä valmistetaan yhä Suomessa ja se onkin kehittynyt melkoisesti vuosien varrella. Kyseistä tuoteperhettä on viety jokaiselle mantereelle.

Vuonna 2017 Minna ja Ari Palo solmivat Jukka Lindroosin kanssa yrityskaupat Pikkuvihreästä. Lindroos perehdytti Minnan ja Arin perusteellisesti kivijalan saloihin. Minna Palo toimii Pikkuvihreässä toimitusjohtajana, vaikkakin tehtävänkuvaus on laaja. Minnalle vienti on sydämen asia, sillä viennin siivittämänä saadaan suomalaista osaamista vietyä maailmalle.

Pikkuvihreällä oli olemassa pieni verkkokauppa, mutta Minna ja Ari saivat nopeasti ajatuksen verkkokauppaan panostamisesta.

“Meillä on voimakkaat kasvun vuodet takana. Vienti ja verkkokauppa on mahdollistanut ehdottomasti voimakkaan kasvun.”

Pikkuvihreässä työskentelee tänä päivänä kahdeksan henkilöä, tosin sesonkiaikoina työntekijöitä on enemmän. Vilkkaat ajat ovat maaliskuulta pitkälle syksyyn saakka. Talviaikoina kehitetään usein uutta ja kehitetään toimintaa.

Ekologisuus sisäänrakennettuna

Pikkuvihreällä ekologisuus on sisäänrakennettu. Minna uskoo, että jokaisella heidän työntekijällään on myös tärkeää työskennellä ekologisella alalla. Pikkuvihreässä vallitsee myös pienyrityksen kulttuuri, jossa jokainen kohtaa toisensa ihmisenä. Työntekijät saavat matalassa organisaatiossa tuoda äänensä kuuluviin, ja joustavuutta löytyy jokaiselta.

pikkuvihrea-600x800

Asiakaspalvelu verkkokaupan keskiössä

Verkkokaupan ytimessä on asiakaspalvelu. Pikkuvihreä tarjoaa useassa kanavassa asiakaspalvelua - chatissa, sähköpostilla, WhatsAppissa ja puhelimessa. Tälle on selvä syy, nimittäin tuotteiden valinta voi olla asiakkaalle haastavaa. Pikkuvihreä vastaanottaa useilta mökkiläisiltä kuvia huussin suunnitellusta paikasta, jotta Pikkuvihreä voi auttaa asiakasta löytämään itselleen täydellisen huussin.

“Itsekin olin silloin verkkokauppaa aloittaessa siinä uskossa, että sitten kun se on tehty, niin sitten se on maailman tappiin sellainen. Ei virheellisempää oletusta olisi voinut ollakaan, se on jatkuvaa viilausta ja parantelua. Verkkokauppa on jatkuvan tarkkailun ja kehittämisen kohde.”

Pikkuvihreä hyödyntää tiedonjakamiseen myös blogia. Blogin avulla asiakkaat pääsevät tutustumaan Pikkuvihreään sekä yrityksen vinkkeihin omalla ajallaan. Yksi suosituista blogipostauksista on “Hyvän huussin resepti”, joka sisältää mm. ilmaiset huussin piirustukset.

“Asiakkaan tulee tuntea olonsa turvalliseksi verkkokaupassa.”

Verkkokauppa on ydintoimintomme, joten siihen kannattaakin pistää panoksia.

Minna Palo

Pikkuvihreä

pikkuvihrea-600x800 (1)

Visma Payn kauppiaana jo 8 vuotta

Pikkuvihreä on ollut alusta saakka Visma Payn kauppiaana, ja verkkokaupan perustamisesta on kulunut jo 8 vuotta. Minna Palo kehuu, että Visma Payhin ei juuri tarvitse olla yhteydessä – se on hyvä asia verkkomaksupalvelussa. Visma Payn transaktiomaksut ovat pysyneet kohtuullisella tasolla.

“Joskus kun Visma Payn asiakaspalvelua tarvitsee, niin he ovat aina auttaneet.”

Palo kehuu Visma Payn tilitysraportteja varsin selkeiksi. Kauppiasportaalista näkee kätevästi myös maksuista koonnit, joita tulee silloin tällöin katseltua.

“Kaikki on toiminut Visma Payn kanssa hirmu hyvin. Kauppiasportaali on myös varsin selkeä.”

Perustoimintojen lisäksi Palo kertoo, että Pikkuvihreä hyödyntää kauppiasportaalissa myös maksulinkkejä. Hän kokee maksulinkit käteviksi.

“Teemme maksulinkkejä kauppiasportaalissa tarpeen mukaan. Osaan Euroopan maista ei pysty tilaamaan verkkokaupastamme suoraan, niin heille teemme maksulinkkejä. Kätevää on se, että useat valuutat toimivat maksuissa. Maksulinkistä tulee myös heti ilmoitus, kun se on asiakkaan toimesta maksettu.”

“Kuluttajien kanssa voi olla kynnyskysymys, jos ei saa itselleen sopivaa maksutapaa.”

Verkkokauppa-alustana Wordpress + WooCommerce

Pikkuvihreä aloitti vuonna 2017 verkkokaupan Prestashop -alustalla, mutta vaihdos Wordpress + WooCommerce -komboon tapahtui vuonna 2020. Prestashop -verkkokauppa-alusta ei vastannut Pikkuvihreän tarpeisiin, toisinkuin Wordpress + WooCommerce. Wordpress + WooCommerce on joustava verkkokauppa-alusta, joka taipuu moneen uuteenkin innovaatioon. Pikkuvihreällä on talon sisäinen verkkokauppavastaava, mutta myös ulkopuolista apua hyödynnetään silloin tällöin.

Vinkit aloitteleville verkkokauppiaille

Harvoin asiakkaat näkevät vaivaa ostaakseen verkkokaupasta, jossa ostoprosessi on monimutkainen. Myös verkkokaupan tulisi olla muutenkin huolellinen kokonaisuus, sillä mahdolliset virheelliset tiedot verkkokaupassa saa asiakkaan hälytyskellot soimaan, esimerkiksi huijauksien vuoksi.

vismapay-pikkuvihrea-minna
Pitää varautua siihen, että verkkokauppaa tulee huoltaa kuin kivijalkamyymälääkin. Verkkokauppaa tulee siivota ja pitää ajan tasalla. Miettikää myös asiakaskokemusta, että verkkokaupan kulku on jouheva ja looginen. Näitä ei voi liikaa painottaa.

Minna Palo

Pikkuvihreä

vismapay-pikkuvihrea-600x400

Tutustu lisää

Pikkuvihreä tarjoaa verkkokaupan lisäksi myös blogin. Tutustu lisää!

Haluatko kuulla lisää Visma Payn verkkomaksuista?

Verkkomaksamisen asiantuntijamme auttavat sinua mielellään.